Menü
DIFGB e.V.

Teilhabe- und Inklusionsforschung

 

Aldridge, J. (2007): Picture this: the use of participatory photographic research methods with people with learning disabilities. In: Disability & Society, Vo.22 (1), 1-17.

Barr, O., McConkey, R. & McConaghie, J. (2003): Views of People with Learning Difficulties about current and future accommodation: the use of focus groups to promote discussion. In: Disability & Society, Vol.18 (5), 577-597.

AG Teilhabeforschung (2011): Diskussionspapier Teilhabeforschung. http://www.dgrw-online.de/files/paper-teilhabeforschung-ef.pdf

Bigby, Ch.; Frawley, P.; Ramcharan, P. (2014): Conzeptualising Inclusive Research with People with Intellectual Disability. In: Journal of Applied Research in Learning Disabilities 27 (1), 3-12.

Bigby, C., & Frawley, P. (2010): Reflections on doing inclusive research in the “making life good in the community” study. In: Journal of Intellectual & Developmental Disability, 35(2), 53-61.

Brütt, A.L.; Buschmann-Steinhage, R.; Kirschning, S.; Wegscheider, K. (2016): Teilhabeforschung. Bedeutung, Konzepte, Zielsetzung und Methoden. In: Bundesgesundheitsblatt, Volume 59, Issuse 9, pp 10681074. https://link.springer.com/article/10.1007/s00103-016-2403-y

Cocks, E. & Cockram, J. (1995): The participatory research paradigm and intellectual disability. In: Mental Handicap Research, Vol.8 (1), 25-37.

Engels, D.; Engel, H.; Schmitz, A. (2016): Zweiter Teilhabebericht der Bundesregierung über die Lebenslagen von Menschen mit Beeinträchtigungen. Teilhabe – Beeinträchtigung – Behinderung. https://www.bmas.de/DE/Service/Medien/Publikationen/a125-16-teilhabebericht.html

Flieger, P. (2003): Partizipative Forschungsmethoden und ihre konkrete Umsetzung. http://bidok.uibk.ac.at/library/flieger-partizipativ.html

Flieger, P. (2009): Partizipative Forschung: Wege zur Entgrenzung der Rollen von ForscherInnen und Beforschten. In: Jerg, J.; Merz-Atalik, K.; Thümmler, R.; Tiemann, H. (Hrsg.): Perspektiven auf Entgrenzung. Erfahrungen und Entwicklungsprozesse im Kontext von Inklusion und Integration. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Gebert, T. (2014): Partizipative Forschung mit Menschen, die als geistig behindert bezeichnet werden- im Spannungsfeld von Teilhaberecht und Wissenschaftlichkeit. In: Behindertenpädagogik 3/ 2014, 251-272.

Germani, R. (2004): An explanatory study using cameras and Talking Mats to access the views of young people with learning disabilities on theis out-of-school activities. In: British Journal of Learning Disabilities. Vol.32, 170-174.

Gilbert, T. (2004): Involving people with learning disabilities in research: issues and possibilities. In: Health & Social Care in the Community, Vol.12 (4), 298-308.

Goeke, S.; Kubanski, D. (2012): Menschen mit Behinderung als GrenzgängerInnen im akademischen Raum- Chancen partizipativer Forschung. Forum Qualitative Sozialforschung (1). http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/viewFile/1782/3303

Goodley, D. (2004): The place of people with learning difficulties in disability studies and research. In: British Journal of learning disabilities, Vol.32, 49-51.

Mactavish, J.B., Mahon, M.J. & Lutfiyya, Z.M. (2000): „I can speak for myself“: Involving Individuals with intellectual disabilities as research participants. In: Mental Retardation, Vol.38 (3), 216-227.

Moser, V. (2018): Professionstheoretische Anfragen aus der Inklusionsforschung an den Lehrer*innenberuf. In: M. Walm/T. Häcker/F. Radisch/A. Krüger (Hrsg.): Empirisch-pädagogische Forschung in inklusiven Zeiten. Konzeptualisierung, Professionalisierung, Systementwicklung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 105-118.

Piegsda, F. & Link, P.-C. (2019): Vorurteilsforschung als Kerndisziplin inkusionsorientierter pädagogischer Forschung. In: Behindertenpädagogik 1 (58), 29-45.

Rodgers, J. (1999): Trying to get it right: undertaking research involving people with learning difficulties. In: Disability & Society, Vol.14 (4), 421-433.

Schirbort, K..; Schubert, M.; Kulig, W. (Hrsg.) (2011): Empowerment behinderter Menschen. Theorien, Konzepte, Best-Practice. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.

Stalker, K. (1998): Some Ethical and Methodological Issues in Research with People with Learning Difficulties. In: Disability & Society 13 (1), 5-19.

Theunissen, G. (2007): Empowerment behinderter Menschen. Inklusion, Bildung, Heilpädagogik, soziale Arbeit. Freiburg- Breisgau: Lambertus.

Trescher, Hendrik (2015): Feldzugang bei kognitiver Beeinträchtigung - am Beispiel der direkten Beforschung demenziell erkrankter Personen. In: Dieter Katzenbach (Hrsg.): Qualitative Forschungsmethoden in der Sonderpädagogik. Stuttgart: Kohlhammer, 31-44.

Waldschmidt, A. (2015): Grundlagen und Ziele der Teilhabeforschung. Lebenslage und Partizipation von Menschen mit Behinderungen. In: Sozialrecht + Praxis. Fachzeitschrift für Sozialpolitiker und Schwerbehindertenvertreter, Berlin 25. Jg. Nr. 11, 683-688.

 

×** [Flexisystem PLG: Adding css classes to BODY: 0.001 s]
0.000 seconds (0.000); 15.70 MB (15.704) - START: FLEXIcontent component
0.234 seconds (0.234); 28.21 MB (12.505) - END: FLEXIcontent component: (VIEW: item)

-- [Initialize component: 0.01 s]
-- [FC Templates: XML files parsing: 0.00 s]
-- [FC Templates: LESS files parsing: 0.00 s]
-- [FC Templates: INI files parsing: 0.00 s]
-- [Joomla Content Plugins: 0.03 s]
-- [Get/Calculate Item Properties: 0.03 s]
-- [FC fields values retrieval + field params creation: 0.01 s]
-- [FC "item" view Template Rendering: 0.01 s]

-- [FC Fields Rendering: 0.07 s]
0.006 screated
0.000 screatedby
0.000 smodified
0.000 smodifiedby
0.001 stitle
0.000 sversion
0.001 scategories
0.000 stags
0.000 smaintext
0.004 sfile
0.006 simage
0.015 sfieldgroup
0.002 stextarea
0.003 sselect
0.020 sfcpagenav
0.004 stext
0.003 sselectmultiple