Menü
DIFGB e.V.

Partizipative / Inklusive Forschungsansätze

 

Balcazar, F.E., Keys, C.B., Kaplan, D.L. & Suarez-Balcazar, Y. (1998): Participatory action research and people with disabilities: Principles and challenges. In: Canadian Journal of Rehabilitation, Vol.12 (2), 105-112.

Buchner, T.; Koenig, O.; Schuppener, S. (2011a): Gemeinsames Forschen mit Menschen mit intellektueller Behinderung. Geschichte, Status quo und Möglichkeiten im Kontext der UN-Behindertenrechtskonvention. In: Teilhabe 50 (1), S. 4–10.

Buchner, T.; Koenig, O.; Schuppener, S. (2011b): Von Standorten, Ontologisierungen und Parteilichkeit: Methodische Reflexion im Rahmen Partizipativer Forschung. Teilhabe 50 (4), 167-168.

Goodley, D. & Lawthom, R. (2005): Epistemological journeys in participatory action research: alliances between community psychology and disability studies. In: Disability & Society, Vol.20 (2), 135-151.

Hauser, M. (2013): Inklusive Forschung- gemeinsames Forschen mit Menschen mit Lernschwierigkeiten. In: Wegweiser Bürgergesellschaft 8/ 2010. https://www.buergergesellschaft.de/fileadmin/pdf/gastbeitrag_hauser_130510.pdf

Hauser, M. (2015): Qualität im gemeinsamen Forschen mit Menschen, die als geistig behindert gelten. In: Leonhardt, A.; Müller, K.; Truckenbrodt, T. (Hrsg.): Die UN-Behindertenrechtskonvention und ihre Umsetzung. Beiträge zur Interkulturellen und International vergleichenden Heil- und Sonderpädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 398-406.

Hauser, M; Kremsner, G. (2018): Gemeinsames Forschen mit Menschen mit Lernschwierigkeiten. In: Zeitschrift für Erwachsenenbildung und Behinderung, Heft 1/2018, 30-38.

Hauser, M.; Plangger, S. (2015): Chancen und Grenzen partizipativer Forschung. In: Schnell, I. (Hrsg.): Herausforderung Inklusion. Theoriebildung und Praxis. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 384-329.

Hagen, J. (2002): Zur Befragung von Menschen mit einer geistigen oder mehrfachen Behinderung. In: Geistige Behinderung, 41 (4), 293-306.

Johnson, K.; Minogue, G.; Hopkins, R. (2014): Inclusive Research: Making a Difference to Policy and Legislation. In: Journal of Applied Research in Learning Disabilities 27 (1), 76–84.

Knox, M., Mok, M. & Parmenter, T.R. (2000): Working with the Experts: collaborative research with people with an intellectual disability. In: Disability & Society, Vol.15 (1), 49-61

Kremsner, G.; Buchner, T.; Koenig, O. (2016): Inklusive Forschung. In: Hedderich, I.; Biewer, G.; Hollenweger, J.; Markowetz, R. (Hrsg.): Handbuch Inklusion und Sonderpädagogik. Bad Heibrunn: Klinkhardt, 645-649.

March, J., Steingold, B., Justice, S. & Mitchell, P. (1997): “Follow the yellow brick road” People with learning disabilities as researchers. In: British Journal of Learning Disabilities, Vol.23 (3), 94-97.

Markowetz, R. (2009): Handlungsforschung als komplexe Methode und qualitatives Design zur Lösung sozialer Probleme von Menschen mit geistiger Behinderung. In: Janz, F. und Terfloth, K. (Hrsg.): Empirische Forschung im Kontext geistiger Behinderung. Heidelberg: Winter, 279-303.

Nind, M.; Vinha, H. (2012): Doing research inclusively, doing research well? Quality and capacity in inclusive research with people with learning disabilities. https://www.southampton.ac.uk/assets/imported/transforms/content-block/UsefulDownloads_Download/97706C004C4F4E68A8B54DB90EE0977D/full_report_doing_research.pdf

Nind, M.; Vinha H. (2013): Building an inclusive research community: the challenges and benefits. Learning Disability Today. http://eprints.soton.ac.uk/353051/1/__soton.ac.uk_ude_PersonalFiles_Users_man_mydocuments_Quality%20%26%20Capacity_Impact_Learning%20Disability%20Today_research%20unpacked_pre-print_Building%20an%20inclusive.pdf

Nind, M (2014): What ist Inclusive Research. London u.a.: Bloomsbury.

Nind, M. (2017): The practical wisdom of inclusive research. In: Qualitative Research, Vol. 17 (3), 278-288.

O’Brien, P.; McConkey, R.; García-Iriarte, E. (2014): Co-researching with People who Have Intellectual Disabilities: Insights From a National Survey. In: Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 27 (1), 65–75.

Perry, J. & Felce, D. (2004): Initial findings on the involvement of people with an intellectual disability in interviewing their peers about quality of life. In: Journal of Intellectual and Developmental Disability, Vol.29 (2), 164-171.

Redmond, M. (2005): Co-researching with Adults with Learning Disabilities: Roles, Responsibilities and Boundaries. In: Qualitative Social Work, Vol.4 (3), 75-86.

Sample, P. (1996): Beginnings: participatory action research and adults with developmental disabilities. In: Disability & Society, Vol.11 (3), 317-332.

Sanchia, A. (2001): From individual to group: use of narratives in a participatory research process. In: Journal of Advanced Nursing, Vol. 33 (6), 791 – 797.

Stevens, K., Folchmann, R. (1998): Using Participatory Action Research to evaluate Programs Serving People with Severe Disabilities: Reflections from the field. In: Research & Practice for Persons with Severe Disabilities, Vol.23 (3), 203-210.

Terfloth, K.¸ Goeke, S. (2006): Inklusiv forschen - Forschung inklusive. In: Platte, A.; Seitz, S.; Terfloth, K. (Hrsg.): Inklusive Bildungsprozesse. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 43-52.

Wagner-Willi, M. (2011): Standortverbundenheit und Fremdverstehen. Anmerkungen zum Schwerpunktthema „Partizipative Forschung“ der Teilhabe 1/11. In: Teilhabe 50 (1), 66-68.

Walmsley, J. (2001): Normalisation, Emancipatory Research and Inclusive Research in Learning Disability. In: Disability & Society 16 (3), 187-205.

Walmsley, J.; Johnson, K. (2003): Inclusive research with people with learning disabilities. Past, Present, and Futures. Philadelphia, PA, London: J. Kingsley Publishers.

Walmsley, J. (2004): Inclusive learning disability research: the (nondisabled) researcher’s role. In: British Journal of Learning Disabilities (32), 65-71.

Ward, K. & Trigler, J.S. (2001): Reflections on Participatory Action Research with people who have developemtal disabilties. In: Mental Retardation, Vol.39 (1), 57-59.

Weber, G. (2010): Inklusive Forschung: Herausforderungen und Chancen. 15. Weltkongress von Inclusion International. Bundesvereinigung Lebenshilfe. Berlin, 16.06.2010. www.lebenshilfe.de/wData/…/ueber…/2010-06-19-Weber_-Germain.pdf

Williams, V., Simons, K. & Swindon People First Research Team (2005): More researching together: the role of nondisabled researchers in working with people first members. In: British Journal of Learning disabilities, Vol.33, 6-14.

Woelders, S., Abma, T., Visser, T., & Schipper, K. (2015): The power of difference in inclusive research. In: Disability & Society, 30(4), 528-542.

 

×** [Flexisystem PLG: Adding css classes to BODY: 0.001 s]
0.000 seconds (0.000); 15.70 MB (15.704) - START: FLEXIcontent component
0.237 seconds (0.237); 28.22 MB (12.513) - END: FLEXIcontent component: (VIEW: item)

-- [Initialize component: 0.01 s]
-- [FC Templates: XML files parsing: 0.00 s]
-- [FC Templates: LESS files parsing: 0.00 s]
-- [FC Templates: INI files parsing: 0.00 s]
-- [Joomla Content Plugins: 0.02 s]
-- [Get/Calculate Item Properties: 0.04 s]
-- [FC fields values retrieval + field params creation: 0.01 s]
-- [FC "item" view Template Rendering: 0.02 s]

-- [FC Fields Rendering: 0.08 s]
0.006 screated
0.000 screatedby
0.000 smodified
0.000 smodifiedby
0.001 stitle
0.000 sversion
0.001 scategories
0.000 stags
0.000 smaintext
0.004 sfile
0.006 simage
0.016 sfieldgroup
0.003 stextarea
0.005 sselect
0.024 sfcpagenav
0.006 stext
0.008 sselectmultiple